Kunstonderwijs
scroll down

Jaarlijks volgen 10.000 basisschoolleerlingen het onderwijsprogramma van de Hermitage voor Kinderen. Voor het programma van de Hermitage voor Kinderen worden alle groepen 4, 5 en 6 van alle basisscholen in Amsterdam uitgenodigd. Vóór de officiële openingstijd krijgen de schoolkinderen een interactieve rondleiding met tekenopdrachten en vragen. Daarna volgt in een van onze ateliers een workshop: een creatieve opdracht geïnspireerd op een thema uit de tentoonstelling.

Jaarlijks volgen 10.000 basisschoolleerlingen het onderwijsprogramma van de Hermitage voor Kinderen. En zo is er elke dag een beetje magie in ons museum, voor openingstijd in de tentoonstelling, als schoolkinderen oog in oog staan met schilderijen van Rembrandt of Matisse of nu op een middeleeuws toernooiveld staan tussen de ridders, of als ze hun tekenopdracht in de tentoonstelling maken en zeer geconcentreerd aan het werk zijn. Vaak vertelt kunstgeschiedenis over belangrijke momenten en kantelpunten. Door het zeer interactieve lesprogramma, geeft de Hermitage invulling aan dat musea juist aan de jongste jeugd leren om met een open blik naar de geschiedenis te kijken.

Voor het programma van de Hermitage voor Kinderen worden alle groepen 4, 5 en 6 van alle basisscholen in Amsterdam uitgenodigd. Meer dan 75% van de scholen doet mee. Het programma begint in de klas met vier voorbereidende web-lessen. Daarna gaan onze deuren exclusief open voor de schoolklassen. Vóór de officiële openingstijd krijgen de schoolkinderen een interactieve rondleiding met tekenopdrachten en vragen. Daarna volgt in een van onze ateliers een workshop: een creatieve opdracht geïnspireerd op een thema uit de tentoonstelling. Elk halfjaar is er een nieuwe expositie en dus ook een nieuw lespakket. De kinderen komen weer terug voor deze nieuwe tentoonstelling. Zo creëert de Hermitage Amsterdam een omgeving waarin alle kinderen worden uitgedaagd om hun talent te tonen en te ontwikkelen, ongeacht hun sociaaleconomische of culturele achtergrond.

Hiermee houdt het programma van de Hermitage voor Kinderen niet op. Uit elke groep 6 die naar de Hermitage School komt, selecteren onze docenten gemiddeld drie talenten voor vervolglessen. Kinderen met een achtergrond waarin kunstonderwijs niet vanzelfsprekend is, hebben exact evenveel kans op selectie als kinderen met ouders die actief naar kunstonderwijs zoeken. In de talentenklassen komen alle kinderen uit alle wijken en buurten van Amsterdam samen.
Binnen deze multiculturele setting krijgen zij allemaal een speciale gratis opleiding in het Hermitage Academie. De gescoute talenten doorlopen het totale programma in vierenhalf jaar.

Organisatie
Hermitage voor Kinderen

Categorie
cultuur en vluchtelingen

Bijdrage Stichting van Well van der Snoek
20.000

Website
http://www.hermitagevoorkinderen.nl

Overzicht projecten

Water & Heritage for the Future

Water is essentieel voor het menselijk bestaan. Klimaatverandering heeft door de eeuwen heen direct en indirect diverse wereldwijd voelbare migratiestromen teweeggebracht. De steun, die wij van Stichting van Well van der Snoek ontvangen ten behoeve van ‘Water & Heritage for the Future’ wordt gebruikt als bijdrage in de te maken noodzakelijke kosten, welke onze experts, die zich belangeloos en zonder beloning inzetten, in staat stellen deze wereldkoepel voor ‘Water & Heritage’ handen en voeten te geven.

Lees meer

Kunstonderwijs

Jaarlijks volgen 10.000 basisschoolleerlingen het onderwijsprogramma van de Hermitage voor Kinderen. Voor het programma van de Hermitage voor Kinderen worden alle groepen 4, 5 en 6 van alle basisscholen in Amsterdam uitgenodigd. Vóór de officiële openingstijd krijgen de schoolkinderen een interactieve rondleiding met tekenopdrachten en vragen. Daarna volgt in een van onze ateliers een workshop: een creatieve opdracht geïnspireerd op een thema uit de tentoonstelling.

Lees meer

GPS routing slechtzienden en slechthorenden

Het Nationaal Bomenmuseum Gimborn (NBG) beschikt over een 29 hectare groot arboretumgedeelte met een wereldberoemde, zeer diverse collectie inlandse en exotische bomen en struiken, aangelegd in een parkachtige stijl. Een van de kerntaken is het ontsluiten van de collectie voor publiek en daaraan een uitgebreid educatief programma te koppelen.

Lees meer

Historische buitenplaats Huis Landfort

Huis Landfort is een historische buitenplaats te Megchelen (gem. Oude IJsselstreek). De bijdrage van Stichting van Well van der Snoek zal worden besteed aan het vergroten van het bewustzijn welke rol oorlogen en vooral de Tweede Wereldoorlog spelen in het leven op Huis Landfort maar ook op andere buitenplaatsen.

Lees meer

Muziek is helend voor de mens

“Muziek is helend voor de mens” is de werktitel van dit project. Het project houdt in het vervaardigen van een film/documentaire over het grote belang van muziek en haar helende werking op de samenleving en meer in het bijzonder hoe oorlogsslachtoffers en vluchtelingen de werking van muziek ervaren.

Lees meer

Stichting Bootvluchteling

Stichting Bootvluchteling zet zich in voor vluchtelingen aan de randen van Europa en biedt noodzakelijke medische zorg. Ruim 3.000 vrijwilligers en professionals zorgen dat de stichting na vijf jaar een belangrijke en deskundige ‘speler’ op het gebied van buitenlands vrijwilligerswerk en crisishulpverlening is.

Lees meer

Connect by Music

Connect by Music faciliteert muziekschooltjes in vluchtelingen kampen, middels een specifiek muziekprogramma wordt psychosociale support verstrekt.
Connect by Music is actief in Griekenland zowel op het eiland Lesbos als in kampen op het vaste land van Griekenland. Groot deel van de leerlingen zijn kinderen die hier verblijven zonder ouders, veelal zijn deze kinderen wees. Deze kinderen hebben veelal traumatische gebeurtenissen meegemaakt.

Lees meer

The Red Pencil

The Red Pencil is een internationale organisatie die als doel heeft om psychologische ondersteuning te geven, via Creatieve therapie, aan kinderen, jongeren en families die met traumatiseerde levensomstandigheden geconfronteerd worden, zoals ziekte, geweld, oorlog, migratie.

Lees meer

Pintar en Bolivia

Pintar en Bolivia is een jonge NGO die zich richt op het welzijn van vrouwen en kinderen in moeilijke situaties in Cochabamba. T’ikay (wat tot bloei komen betekent in Quechua, de meest gesproken inheemse taal in Bolivia) is één van onze projecten en is actief in het brandwondencentrum Mosj Punchai. Hier wonen tot 20 kinderen tussen de 4 en 16 jaar die ernstige brandwonden hebben en daarvoor zijn behandeld in het ziekenhuis.

Lees meer

Tekenen voor Kinderen

Stichting Tekenen voor Kinderen is een groep professionele tekenaars die kinderen in bijzondere situaties een klein, magisch moment willen bezorgen door middel van een tekening. Kinderen in een ziekenhuis, asielzoekerscentrum, revalidatiecentrum of medisch kinderdagverblijf.

Lees meer

Tell me

Al meer dan 40 jaar praat De Kindertelefoon met kinderen en jongeren van 8 tot 18 jaar. Vanuit 7 locaties en met meer dan 650 vrijwilligers bieden zij via de chat en telefoon een luisterend oor voor elke vraag en helpen zij kinderen verder. Van verliefdheid tot verwaarlozing en alles ertussenin.

Lees meer

Stichting Wiesje

Stichting Wiesje zet zich in voor goede zorg aan mensen met dementie in Suriname. Reeds 5 jaar geleden is de eerste unit van 4 van de woonzorgvoorziening geopend, die plaats biedt aan 8 bewoners. Sinds begin dit jaar is ook de reeds 15 jaar bestaande dagopvangvoorziening voor 25 mensen verhuisd naar dezelfde locatie.

Lees meer